Teknikstrul? Kolla det här innan du ringer teknisk support

Efter gymnasiet tog jag ett sabbatsår och roade mig i London ett halvår. Flera av jobben jag hade involverade provisionsbaserad försäljning. Bland annat sålde jag biljetter till en äventyrspark och försäkringar med högst tvivelaktiga villkor. Min far frågade en gång om vi verkligen hade tillstånd att stå och sälja på torg och köpcentrum, varpå mitt svar var ”jaja, absolut, men om polisen kommer måste vi packa ihop snabbt som f-n och springa”.

När jag så istället lyckades få ett jobb som teknisk support för Philips kändes det rätt skönt med ”ett riktigt jobb”. Vi var ett nordiskt team som besvarade samtal från våra hemländer. Introduktionsutbildningen var kort och merparten av svaren hittade vi genom att läsa manualer när kunden ringde. Det är förvånansvärt få människor som läser en instruktionsmanual.

Viktigaste frågan från teknisk support

Den viktigaste delen av vår utbildning var att lära sig ställa en riktigt pinsam fråga. En fråga som kändes så idiotförklarande att man nästan hade skämskudden i beredskap bredvid telefonen.

Jag ber om ursäkt och du tycker säkert att jag låter jätteknäpp nu, men jag skulle ändå vilja börja felsökningen med att du återigen kollar att strömsladden sitter inkopplad ordentligt.

Gissa vad reaktionerna på den frågan blev?

Vanligaste lösningen på teknikstrul

Några blev arga, ”ja men det är väl klart som f-n att jag kollat det”. Några följde snällt uppmaningen. Andra lommade något motvilligt iväg för att kolla ”om det nu ska vara så nödvändigt”. Det som förvånade mig var att bland ungefär en femtedel av fallen så löste inkoppling av strömsladden kundens teknikstrul. Reaktionen på det var blandad, vissa brast ut i skratt och tyckte det var något genant. Andra blev helt tysta och sen sa det ”klick” i luren. Jag gissar på att självdistans inte var deras grej.

Hur som, mitt budskap är, hur jäkla korkat det än låter. Börja alltid en felsökning med att kolla att strömkabeln inte har lossnat i någon ände.


Du kanske också gillar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *